Furesø bibliotekerne har fået nyt betalingssystem

Nu skal lånere vænne sig til en ny måde at betale gebyrer og erstatninger på.


Fremover overtager kommunen opkrævningen af bibliotekets gebyrer og erstatninger

Der er ingen ændringer i bibliotekets gebyrsatser.

Hidtil har betalingen af gebyrer og erstatninger kunnet klares via bibliotekets hjemmeside eller ved personlig betjening på biblioteket. Men dette er nu ændret således at:.

  • Gebyrer/erstatninger oprettet efter 10. december 2020 skal betales via  Mit Betalingsoverblik
  • Gebyrer/erstatninger fra før d. 10. december 2020 kan stadig betales på biblioteket.
     

FAQ

Hvordan kan jeg se, om jeg har nogen mellemværender?
På din lånerprofil her på hjemmesiden, kan du under punktet "mellemværende" se dine mellemværender – både dem, der er overført til Mit Betalingsoverblik og dem, der endnu ikke er overført. Mellemværender der ER blevet overført til Mit Betalingsoverblik, skal betales i Mit Betalingsoverblik, og der vil i så fald være en knap med et direkte link. 

Betalingsfrister i Mit Betalingsoverblik
Hvis du får et biblioteksgebyr for at aflevere for sent eller skal erstatte et materiale fra biblioteket, vil du automatisk få tilsendt en faktura fra kommunens opkrævningssystem til din digitale postkasse med en betalingsfrist på 30 dage. Vi anbefaler, at du betaler inden for fristen for at undgå rykkere. Betaler du ikke inden for fristen, vil der blive tilskrevet rykkergebyr på kr.100 fra Team Betaling. Læs mere her

Hvad er Mit Betalingsoverblik
Mit Betalingsoverblik er en selvbetjeningsløsning, der samler alle mellemværender og gæld til Furesø Kommune ét sted. 

Betalingsmuligheder
På Mit Betalingsoverblik kan du betale med Dankort, VISA og VISA Electron, mastercard og MobilePay eller ved at benytte det fremsendte indbetalingskort. Ældre mellemværender, der endnu ikke er overført til Mit Betalingsoverblik, kan fortsat betales med betalingskort på furbib.dk

Hvordan kan jeg betale en regning på Mit Betalingsoverblik, hvis jeg er fritaget for digital post?
I dette tilfælde vil du få tilsendt et indbetalingskort med posten.

Jeg kan ikke se mine gebyrer på Mit Betalingsoverblik
På din lånerprofil på furbib.dk under punktet "Mellemværende", kan du se alle mellemværender – både dem, der er overført til Mit Betalingsoverblik og dem, der endnu ikke er overført.

Hvorfor står der på min lånerprofil, at jeg mangler at betale, når jeg har betalt?
Efter at have gennemført en betaling på Mit Betalingsoverblik, kan der gå op til 72 timer, før oplysningerne kan ses på Biblioteket-app og furbib.dk. Men på Mit Betalingsoverblik kan man med det samme se, når et mellemværende er blevet betalt.

Jeg synes, det lyder kompliceret. Hvorfor laver I om på det?
Formålet med den nye betalingsløsning er at samle alle betalinger til kommunen ét sted. Det giver et fuldt overblik over kommunens tilgodehavender og er mindre ressourcekrævende.

Jeg har spørgsmål til, eller er uenig i mine mellemværender.
Hvis du har spørgsmål til dit biblioteksgebyr eller erstatningskrav, skal du rette henvendelse til biblioteket på bibliotek@furesoe.dk 
Har du spørgsmål til selve betalingen, rykkergebyrer eller inddrivelse, så bedes du kontakte Team Betaling, Stiager 2, 3500 Værløse på tlf. 7235 4097.