- Bog
Social kompetence : når individet, de andre og samfundet mødes
Af Anders Persson (f. 1956) (2003)
I en undersøgelse af fænomenet social kompetence diskuteres det hvad det er vi mangler, når vi påstår, at vi har brug for mere social kompetence og hvilke forandringer i samfundet der gør at denne oplevelse af manglende social kompetence optræder netop nu
Henter beholdningsoplysninger.
Se emnetal, sidetal og mere
Type
Bog
Sprog
dansk
Emneord
Emnetal
30.13
Beskrivelse
Indhold: En gåde ; Fænomenet social kompetence ; Bange ; Samfundsforandring, frygt og betvivlet kompetence ; Mødet med de andre i offentlige rum ; Mødet med de andre som gruppe ; At lege samfund uden de andre ; Når individet, de andre og samfundet mødet ; At konstruere det sociale
Originaltitel
Social kompetens
ISBN
8779551734
Udgave
1. udgave
Omfang
232 sider
Forlag
Klim
Målgruppe
alment niveauvoksenmaterialer
Anmeldelser
Lektørudtalelse
Anders Persson er docent i sociologi ved Lunds Universitet. Bogen er en anlyse af begrebet social kompetence, som kan betragtes som et modefænomen - endnu et kompetencebegreb, men det gør forfatteren ikke. Han spørger derimod, hvad det er, vi mangler, når social kompetence efterlyses, samt hvorfor social kompetence er så vigtigt et begreb netop nu. For at finde svar på disse spørgsmål har han dels undersøgt stillingsannoncer (arbejdslivet), dels hvordan begrebet anvendes i børne- og ungdomsaktiviteter og i uddannelsessystemet. Som redskab i analysearbejdet er han inspireret af den canadisk-amerikanske sociolog Erving Goffman, hvis teorier præsenteres. Når social kompetence er på dagsordenen, må det skyldes, at vi oplever en mangel på samme. Vi oplever en tiltagende social frygt og angst, som skyldes frygt for overflødiggørelse, velfærdsstatens krise, hurtige samfundsforandringer, som kræver omstilling og tilpasning. Samtidig er vores gruppeorientering tvetydig. Vi ønsker ikke udelukkelse fra grupper, men er samtidig bange for gruppepres og -kontrol, som kan føre til mobning og vold. Bogen kræver et vist niveau af sin læser, men er beregnet for alle med interesse for samfundsudviklingen og som lærebog ved gymnasiet og højere læreanstalter